Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.12104/87250
Title: | Fanfic as adaptation: The Phantom of the Opera case Fanfiction como adaptación: el caso de El Fantasma de la Ópera |
Keywords: | Fanfiction;Phantom of the Opera;Fan studies;Adaptation;Trans-creation;Fanfiction;El Fantasma de la Ópera;Fan studies;Adaptación;Transcreación |
Publisher: | Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades -Universidad de Guadalajara |
Description: | This article discusses the theoretical borders that separate adaptations of literary texts (by professional writers) and the activities of fans, especially fanfictions of The Phantom of the Opera. The theoretical approach brings the notion of “transcreation” and authors from the field of fan studies. The results include the recognition of fanfictions as a type of literary adaptation, and the notion of The Phantom of the Opera as an archive or as “archontic literature”. Este artículo discute las fronteras teóricas que separan las adaptaciones de textos literarios (por escritores profesionales) y las actividades de los fans, especialmente las fanfictions de El Fantasma de la Ópera. El enfoque teórico trae consigo la noción de “transcreación” y autores del campo de fan studies. Los resultados incluyen el reconocimiento de las fanfictions como una forma de adaptación literaria y la noción de El Fantasma de la Ópera como archivo o como “literatura arcóntica”. |
Other Identifiers: | https://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/e7561 10.32870/cys.v2020.7561 |
Appears in Collections: | Revista Comunicación y Sociedad |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.