Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/94650
Title: La Language as a way of conceiving the world. A proposal for teaching language in Una excursión a los indios ranqueles, by Lucio V. Mansilla
La lengua como forma de ver el mundo. Una propuesta de enseñanza de la lengua en Una excursión a los indios ranqueles, de Lucio V. Mansilla
Keywords: Cognitive-Prototypical Approach;Language teaching;Morpheme;Metaphor;Argentine literature;Enfoque Cognitivo-Prototípico;Enseñanza de la lengua;Morfema;Metáfora;Literatura argentina
Publisher: Departamento de Lenguas, Universidad de Guadalajara
Description: Language and Literature appear in Argentine schools as two disciplines “more or less connected” by the conjunction “and”. However, they usually work as two different disciplines with their respective traditions, their authors, their ways of reading and approaching the language. In this article we carry out a didactic proposal to work on the relationship between language and literature in secondary education based on the analysis of a chapter of Una excursión a los indios ranqueles, by Lucio V. Mansilla. The objective is to lead to exchange situations in which students would problematize, question and elaborate hypotheses and definitions about the uses of the language. Knowledge and reflection on the grammar of the language in use is a fundamental tool to analyze literary texts in depth and enrich their reading. In the framework of the Cognitive-Prototypical Approach, we propose to review the notions of morpheme as a minimum unit of meaning (De Jonge, 2000) and of a motivated character (Borzi, 2008) and of metaphor as a tool for conceptualization and frequent communication in everyday language and in literature (Lakoff, 1987). These concepts will serve as a basis for investigating the way in which certain words take, in the context of the story (and the context that the narrator describes), a particular meaning.
Lengua y Literatura aparecen en las escuelas argentinas como dos disciplinas “más o menos conectadas” por la conjunción “y”, pero que, en la práctica, funcionan como dos disciplinas diferentes con sus respectivas tradiciones, sus autores, sus modos de leer y de abordar la lengua. En este artículo realizamos una propuesta didáctica para trabajar la relación entre lengua y literatura en la enseñanza media a partir del análisis de un capítulo de Una excursión a los indios ranqueles, de Lucio V. Mansilla. El objetivo es promover situaciones de intercambio en las que los estudiantes problematicen, cuestionen, elaboren hipótesis y definiciones sobre los usos de la lengua. El conocimiento y la reflexión sobre la gramática de la lengua en uso es una herramienta fundamental para analizar con profundidad los textos literarios y enriquecer su lectura. En el marco del Enfoque Cognitivo-Prototípico, nos proponemos revisar las nociones de morfema como unidad mínima de significado (De Jonge, 2000) y de carácter motivado (Borzi, 2008) y de metáfora como herramienta de conceptualización y comunicación frecuente en la lengua cotidiana y en la literatura (Lakoff, 1987), que nos servirán como base para indagar la manera en que ciertas palabras toman, en el contexto del relato (y del ambiente que describe el narrador), un significado particular.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/94650
Other Identifiers: http://verbumetlingua.cucsh.udg.mx/index.php/VerLin/article/view/162
Appears in Collections:Revista VERBUM ET LINGUA

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.