Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/92985
Title: Higher education services in all “modes” with the EU-Mexico FTA 2.0 and despite the covid-19
Servicios de educación superior de todos “modos” con el TLCUEM 2.0 y a pesar del covid-19
Keywords: Cross- Border Trade in Services;Free Trade Agreement (FTA);EU-Mexico Free Trade Agreement (FTA);Higher Education;Covid-19;Comercio Transfronterizo de Servicios;Tratado de Libre Comercio;Unión Europea;TLCUEM;Educación Superior;Covid-19
Publisher: Universidad de Guadalajara
Description: This article analyses the modernization of the Free Trade Agreement between the European Union (EU) and Mexico (EU-Mexico FTA). The EU-Mexico FTA regulates the exchange of goods and many other issues (including the trade of educational services) between Mexico and the EU. This article focuses on the commitments that both parties did at the EU-Mexico FTA specifically regarding higher education services. The EU-Mexico contains principles of general application to services, commitments on specific sectors and specific reservations (exceptions to the principles) set by each of the parties to the TLCUEM: Once the EU-Mexico FTA 2.0 legal framework is clarified, it presents how covid-19 affected trade of services in higher education and also identifies areas of opportunity in this area of the FTA. This article presents specific public policy proposals for both parties to take advantage of the opportunities offered by the EU-Mexico FTA 2.0 in higher education services to get recovered from the damages caused by the covid-19 pandemic.
El presente artículo versa sobre la modernización del Tratado de Libre Comercio entre la Unión Europea y México (TLCUEM), el cual regula además de lo relativo al intercambio comercial de mercancías y muchos otros temas (incluyendo el comercio transfronterizo de servicios educativos). El análisis realizado en este artículo se enfoca en la regulación de ambas partes específicamente en el comercio transfronterizo de servicios educativos a nivel superior. La regulación contiene principios de aplicación general a los servicios, compromisos y reservas (excepciones a los principios) específicas fijadas por cada una de las partes del TLCUEM. Una vez aclarado el marco jurídico del TLCUEM 2.0 se detalla como el covid-19 afectó el comercio de los servicios educativos de nivel superior y las áreas de oportunidad que nacieron a partir del crecimiento de la educación a distancia en el marco del TLCUEM. Este artículo presenta propuestas de política pública específicas para que ambas partes aprovechen las oportunidades que brinda el TLCUEM 2.0 en el suministro de servicios en materia de educación superior en el contexto que se ha generado en este ámbito debido a la pandemia del covid-19.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/92985
Other Identifiers: https://internaciones.cucsh.udg.mx/index.php/inter/article/view/7205
10.32870/in.vi22.7205
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