Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12104/92787
Título: The included and the marginalized from telecommunications in Mexico. A household approach
Los incluidos y los marginados de las telecomunicaciones en México. Un enfoque por hogar
Palabras clave: Marginación;pobreza;telecomunicaciones;internet;modelo logístico;Marginalization;poverty;telecommunications;internet;logistic model
Editorial: Universidad de Guadalajara
Descripción: Objective: To identify the evolution of telecommunication services penetration within Mexican households, from 2004 to 2020, and to pinpoint the determining factors leading to the inclusion or marginalization from these services; with the purpose of promoting the integration to the market, through telecommunication services, of millions of households. Methodology: Generation of new statistics and employment of logistic econometric models. Results: The size of the locality in which the household is situated, as well as its income, constitute the most relevant variables regarding its probability of access to telecommunication services. Constraints: The poverty level analysis is shortened, due to the establishment of the official multidimensional methodology for measuring poverty from 2009 onward. Originality: This research contributes with novel statistics and analysis, allowing for a better design of public policies. Conclusions: Households located in the rural sector, in the south-southeast of the country, and/or poor, lag far behind and are less likely to receive telecommunication services, primarily internet. To some extent, this problem stems from a market failure, due to a narrow offer in rural localities  -especially in Guerrero, Oaxaca, Chiapas and Veracruz– or the existence of non-competitive prices. This situation limits the breakup of vicious cycles of poverty and marginalization.
Objetivos: Identificar la evolución de los hogares incluidos y excluidos de los servicios de telecomunicaciones en México de 2004 a 2020, así como encontrar los factores que determinan la inclusión o marginación de estos servicios, a efecto de promover la integración al mercado, a través de los servicios de telecomunicaciones, de millones de hogares. Metodología: Generación de nuevas estadísticas y uso de modelos econométricos logísticos. Resultados: El tamaño de la localidad en la que se ubica el hogar, así como el ingreso, constituyen las variables más relevantes en la probabilidad de acceso a las telecomunicaciones. Limitaciones: El análisis por nivel de pobreza se acorta debido a la instauración oficial de la metodología multidimensional para medir la pobreza a partir de 2009. Originalidad: La aportación de estadísticas y análisis inexistentes en la literatura permitirá mejorar las políticas públicas. Conclusiones: Gran rezago y menores probabilidades de contar con telecomunicaciones, primordialmente internet, de los hogares localizados en el sector rural, sur-sureste del país, y/o los pobres, explicado parcialmente por la falla de mercado, al no existir oferta en múltiples localidades rurales -especialmente en Guerrero, Oaxaca, Chiapas y Veracruz– o presentar precios no competitivos. Lo anterior limita la ruptura de círculos viciosos de pobreza y margina.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/92787
Otros identificadores: https://econoquantum.cucea.udg.mx/index.php/EQ/article/view/7239
10.18381/eq.v19i1.7239
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