Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/88028
Title: The school as a social actor in the struggle against extractivism. Political-pedagogic practices in community education in Oaxaca, Mexico
La escuela como actor social en las luchas contra el extractivismo. Prácticas político-pedagógicas desde la educación comunitaria en Oaxaca, México
Keywords: neo-extractivism;political-pedagogical action;socio-environmental movement;transgresion;identity reconfigurations;neoextractivismo;acción político-pedagógica;movimiento socioambiental;transgresión;reconfiguración identitaria;educación comunitaria
Publisher: Universidad de Guadalajara
Description: The socio-environmental crisis, intensified by an extractive inflexion in Latin America, has led to the emergence of the community school as a new social actor in the mapping of local resistance in the indigenous region of México’s Isthmus of Tehuantepec, Oaxaca. Both Critical Pedagogy and Political Ecology provide a theoretical framework for reshaping emancipatory educational practices in contexts of territorial dispute, where the continuity of life itself is at risk. In this paper we use ethnographic research to analyze the persistent tensions between the political-pedagogical action in a community institution and the constraints that the State imposes through the official educational system, which endorses predatory initiatives of transnational capital. The case study of Preparatoria por Cooperación “José Martí” shows how transgressions to the ethos of schooling encourage new identity reconfigurations in students, who are mobilized into the socio-environmental movement through the radical pedagogy of the community school.
La crisis socioambiental, intensificada por la inflexión extractivista en América Latina, ha originado en la región indígena del Istmo de Tehuantepec, Oaxaca, la irrupción de la escuela comunitaria como un nuevo actor social en la cartografía de las resistencias. En este artículo, resultado de una investigación etnográfica, analizamos las tensiones permanentes entre la acción político-pedagógica de la institución escolar y las constricciones que a través del sistema educativo oficial le impone el estado, promotor de las iniciativas predatorias del capital trasnacional. Tanto la pedagogía crítica como la ecología política proveen aquí un andamiaje teórico para redimensionar las prácticas educativas emancipatorias en contextos de disputa territorial donde está en riesgo la continuidad de la vida misma. El estudio de caso en la Preparatoria por Cooperación José Martí demuestra que las transgresiones al ethos de la escolarización favorecen reconfiguraciones identitarias en los estudiantes, y la pedagogía radical de la escuela comunitaria, su inscripción al movimiento socioambiental.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/88028
Other Identifiers: http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/418
10.32870/dse.vi15.418
Appears in Collections:Revista Diálogos Sobre Educación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.