Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/87231
Title: Melodrama and public pedagogy: The construction of memory from television fiction
Melodrama y pedagogía pública: La construcción de memoria desde la ficción televisiva
Keywords: Melodrama;Television;Memory;Reception;Public pedagogy;Melodrama;Televisión;Memoria;Recepción;Pedagogía pública
Publisher: Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades -Universidad de Guadalajara
Description: This article presents the main results of a research project that aims to analyze the construction of cultural memory through fictional series that represented the dictatorship of Augusto Pinochet in Chile. Based on interviews and focus groups with young people between 18 and 24 years old who did not live this historical period, the importance of the melodramatic structures of the series is discussed to promote learning about the recent past, thus emphasizing the public pedagogical role that television fills.
Este artículo presenta los principales resultados de una investigación que se propuso analizar la construcción de memoria cultural a través de series ficcionales que representaron los tiempos de la dictadura de Augusto Pinochet en Chile. A partir de entrevistas y focus groups con jóvenes de entre 18 y 24 años que no vivieron ese periodo histórico, se discute la importancia de las estructuras melodramáticas de las series para promover los aprendizajes sobre el pasado reciente, enfatizando así el rol de pedagogía pública que cumple la televisión.
Other Identifiers: https://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/e7362
10.32870/cys.v2020.7362
Appears in Collections:Revista Comunicación y Sociedad

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.