Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.12104/93814
Title: | Individualization processes in different cultural contexts: adolescents in Mexico and Germany Procesos de individualización en contextos culturales diferentes: los adolescentes en México y Alemania |
Keywords: | identidad;individualización;adolescentes;modernidad reflexiva;cultura.;identity;individualization;adolescents;reflexive modernity;culture. |
Publisher: | Universidad de Guadalajara |
Description: | This article explores the major distinctions that mark the process of individualization of two groups of teenagers from different socio-cultural contexts located in Guadalajara (Mexico) and Bremen (Germany). The study explores some peculiarities in the process of individualization that acquire meaning in the light of the conditions and cultural contexts in which young people develop their lives. The theoretical framing formed the sociological concepts proposed by Beck, Giddens, Lash (1997) that refer to the process of individualization that acquire as guiding reference for understanding the construction of youth identities and the different ways in which adolescents today stick to the society. The methodological design was the case study with embedded units of analysis (Yin, 1994) using the interview as the main instrument of data collection. Este artículo explora las principales distinciones que marcan los procesos de individualización de dos grupos de adolescentes de diferentes contextos socioculturales, ubicados en Guadalajara (México) y Bremen (Alemania). El estudio explora algunas particularidades en el proceso de individualización que adquieren significado a la luz de las condiciones y los contextos culturales en los que los jóvenes desarrollan sus vidas. El enmarque teórico lo conforman conceptos sociológicos propuestos por Beck, Giddens y Lash (1997) que aluden a la modernidad reflexiva e individualización como referentes orientadores para comprender la construcción de las identidades juveniles y las distintas formas en las que los adolescentes se adhieren hoy a la sociedad. El diseño metodológico fue el estudio de caso con unidades de análisis incrustadas (Yin, 1994), utilizando la entrevista como instrumento principal de recolección de datos. |
URI: | https://hdl.handle.net/20.500.12104/93814 |
Other Identifiers: | http://espiral.cucsh.udg.mx/index.php/EEES/article/view/4309 10.32870/espiral.v23i67.4309 |
Appears in Collections: | Revista Espiral |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.