Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12104/84531
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dc.contributor.authorFernández Rivera, Claudia Margarita
dc.date.accessioned2021-10-05T05:09:01Z-
dc.date.available2021-10-05T05:09:01Z-
dc.date.issued01/11/2019
dc.identifier.urihttps://wdg.biblio.udg.mx
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12104/84531-
dc.description.abstractUn servicio de salud es un sistema socio-técnico complejo que incluye múltiples usuarios en situaciones de vulnerabilidad, la mayoría de las veces dentro de un entorno construido. Este elemento físico moldea y determina, en parte, la prestación del servicio al mejorar (o no) el desempeño de sus actores; pero también, al tener un impacto en cómo se sienten sus usuarios. Este estudio de caso se basó en una tesis anterior que se centró en las necesidades de información dentro del servicio, desde una perspectiva de diseño de servicios inclusivos. En él, el entorno construido fue reportado como un obstáculo debido a sus características. Por esta razón, se consideró que valía la pena realizar un estudio a profundidad de cómo y por qué existían estos obstáculos. Se eligió un método de estudio de caso debido a la naturaleza de las preguntas de investigación y a la novedad de algunos de los conceptos en su marco teórico. El estudio consistió en tres etapas; la primera, consiste en dos auditorías físicas; la segunda, una encuesta a pacientes y acompañantes llenada por 50 usuarios; y la tercera, tres entrevistas a trabajadores hechas en 2016 y una, en 2018. A lo largo de esta serie de estudios se encontraron y confirmaron obstáculos específicos del entorno construido, todos ellos reportados por diferentes fuentes: investigadores, trabajadores y pacientes. El diseño ineficiente, los altos niveles de ruido y la falta de asientos fueron los más evidentes, por nombrar algunos. Utilizando un enfoque explicativo, se sugirió que lo que dio origen a estos problemas fue que las leyes no tienen en cuenta la experiencia del usuario y que no se toma en consideración lo que implica brindar y recibir un servicio. Finalmente, se concluyó que incluir estos dos aspectos en la legislación es necesario para avanzar hacia un diseño inclusivo en los espacios de servicios para las unidades ambulatorias en México.
dc.description.tableofcontentsCONTENTS RESUMEN .................................................................................................................. iii ABSTRACT ................................................................................................................ iv DEDICATORIA ............................................................................................................ v AGRADECIMIENTOS ................................................................................................ vi 1. INTRODUCTION ................................................................................................. 1 1.1 The need for inclusive physical environments for healthcare services............. 1 1.2 Ergonomics and inclusive physical environments for healthcare services ....... 2 1.3 Research Context ............................................................................................ 3 1.4 Objectives ........................................................................................................ 5 1.4.1 General Objective ....................................................................................... 5 1.4.2 Specific objectives ...................................................................................... 5 1.5 Research questions ......................................................................................... 6 1.6 Method ............................................................................................................. 6 2. LITERATURE REVIEW ....................................................................................... 9 2.1 Healthcare Services and the built environment ................................................ 9 2.2 Healthcare and ergonomics ........................................................................... 10 2.3 Inclusive design and healthcare servicescapes ............................................. 11 2.4 Assessing and designing inclusive healthcare servicescapes ....................... 13 3. SCOPE STUDY FOR THE UNDERSTANDING OF THE WAITING ROOM CONTEXT ................................................................................................................ 16 3.1 Introduction .................................................................................................... 16 3.1.1 Pilot Study: Environmental Audit with a Center for Health Design Post-Occupancy Tool ................................................................................................ 17 3.1.2 Physical Audit with Mexican Official Standards ........................................ 18 3.2 Objectives ...................................................................................................... 18 3.3 Method ........................................................................................................... 18 3.3.1 Making the checklist ................................................................................. 18 3.3.2 Waiting Room Data Gathering .................................................................. 19 3.3.3 Environmental Audit ................................................................................. 21 viii 3.4 Results ........................................................................................................... 21 3.4.1 Checklist ................................................................................................... 21 3.4.2 Waiting Room Data Gathering .................................................................. 23 3.4.3 Environmental Audit ................................................................................. 24 3.5 Discussion ..................................................................................................... 29 3.5.1 Design features that Mexican standards consider as obligatory ............... 29 3.5.2 Design features implemented on the real context .................................... 30 3.6 Conclusions ................................................................................................... 31 4. PATIENTS AND COMPANIONS’ PERSPECTIVE ............................................ 33 4.1. Introduction .................................................................................................... 33 4.2 Objective ......................................................................................................... 33 4.3 Method ........................................................................................................... 33 4.3.1 Inclusion criteria........................................................................................ 34 4.3.2 Exclusion criteria ...................................................................................... 34 4.3.3 Pilot Survey .............................................................................................. 34 4.3.4 Data Gathering ......................................................................................... 34 4.3.5 Variable grouping ..................................................................................... 36 4.4 Results ........................................................................................................... 36 4.6.1 Descriptive data about the patients surveyed ........................................... 36 4.4.2 Descriptive data about Survey Results ..................................................... 36 4.4.3 Improving patient flow and throughput ...................................................... 37 4.4.4 Enhancing the waiting experience ............................................................ 37 4.4.5 Older adults .............................................................................................. 41 4.4.6 Noise Impact ............................................................................................ 41 4.4.7 Satisfaction with the service ..................................................................... 42 4.4.8 Waiting time .............................................................................................. 50 4.5 Discussion ..................................................................................................... 50 4.6 Conclusions ................................................................................................... 52 5. WORKER’S PERSPECTIVE ................................................................................ 54 5.1 Introduction .................................................................................................... 54 5.1.1 Medical assistant, Nurse and physician perspective ................................ 55 5.2 Objective ........................................................................................................ 55 ix 5.3 Method ........................................................................................................... 55 5.3.1 Structuring the interview for the medical assistant .................................... 55 5.3.2 Interviewing the medical assistant ............................................................ 57 5.3.3 Analysing the results ................................................................................ 57 5.4 Results ........................................................................................................... 58 5.4.1 Problems regarding the physical environment and organisational system 58 5.4.2 Themes .................................................................................................... 61 5.5 Conclusions ................................................................................................... 63 6. GUIDELINES FOR GENERATING STANDARDS FOR DESIGNING INCLUSIVE OUTPATIENT SERVICESCAPES FOR MEXICO .................................................... 65 6.1 Introduction .................................................................................................... 65 6.2 Context adaptation for Mexico ....................................................................... 65 6.3 Adaptation for a service context ..................................................................... 66 6.4 Adaptation for user experience ...................................................................... 67 6.4.1 Architects and construction professionals: ............................................... 67 6.4.2 Work experience....................................................................................... 68 6.4.3 Patient experience .................................................................................... 68 7. FINAL CONCLUSIONS ..................................................................................... 69 7.1 Healthcare servicescapes, Mexican standards and users’ experience ............... 69 7.2 Limitations ...................................................................................................... 71 7.3 Future Research ............................................................................................. 71 8. References ........................................................................................................ 73 9. Appendices ........................................................................................................ 85
dc.formatapplication/PDF
dc.language.isospa
dc.publisherBiblioteca Digital wdg.biblio
dc.publisherUniversidad de Guadalajara
dc.rights.urihttps://www.riudg.udg.mx/info/politicas.jsp
dc.subjectServicio De Salud
dc.subjectServicios Ambulatorios
dc.subjectLineamientos
dc.subjectInclusivos
dc.subjectMexico
dc.titleGuidelines to generate standards for designing inclusive outpatient servicescapes for Mexico
dc.typeTesis de Maestría
dc.rights.holderUniversidad de Guadalajara
dc.rights.holderFernández Rivera, Claudia Margarita
dc.coverageGUADALAJARA, JAL.
dc.type.conacytmasterThesis
dc.degree.nameMAESTRIA EN ERGONOMIA
dc.degree.departmentCUAAD
dc.degree.grantorUniversidad de Guadalajara
dc.degree.creatorMAESTRO EN ERGONOMIA
dc.contributor.directorAceves González, Carlos
dc.contributor.codirectorRodríguez Medina, Daniel
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