Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/88170
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHernández y Hernández, Nadia Denise-
dc.creatorSalado Rodríguez, Lilián Ivetthe-
dc.creatorVargas Franco, Alfonso-
dc.date2021-06-30-
dc.date.accessioned2021-10-09T02:17:20Z-
dc.date.available2021-10-09T02:17:20Z-
dc.identifierhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/968-
dc.identifier10.32870/dse.vi23.968-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12104/88170-
dc.descriptionThis paper explores and analyzes the academic writing practices of a group of students from the State University of Sonora (Mexico), mediated by the digital resources available to them at the time of writing their academic texts. One of the variables considered was the support for the construction of texts provided by their professors throughout their university courses. An online questionnaire of eleven multiple-choice and nine open-ended questions was applied to the subjects, whose participation was voluntary. The data were analyzed with the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) program. Among our results we found that the students have deficiencies in their writing skills, which together with deficiencies in the proper management of digital resources and little support from teachers make for poor academic literacy not in accordance with the requirements and level that students who have completed at least half of their university studies should have.en-US
dc.descriptionEn este trabajo se exploran y analizan las prácticas de escritura académica de un grupo de estudiantes de la Universidad Estatal de Sonora (México), mediadas por herramientas digitales de las que disponen al momento de escribir sus textos académicos. Una de las variables en el estudio es el apoyo que les han brindado sus profesores a lo largo de su vida universitaria en la construcción de textos. La participación de los sujetos fue voluntaria y se les aplicó un cuestionario en línea de 20 preguntas (11 de opción múltiple y 9 abiertas). Los datos fueron analizados con el programa SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Entre los resultados se encontró que los estudiantes tienen carencias en sus habilidades de escritura, lo que, aunado a deficiencias en el correcto manejo de recursos digitales y al escaso apoyo por parte de los profesores, configuran una pobre literacidad académica que no es acorde con las exigencias y el nivel que deberían tener los estudiantes que al menos ya han cursado la mitad de sus estudios universitarios.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad de Guadalajaraes-ES
dc.relationhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/968/816-
dc.rightsDerechos de autor 2021 Diálogos sobre educaciónes-ES
dc.sourceDiálogos sobre educación; No. 23 (12): Reading and writing practices. Subjects, materialities, literacities. July-December 2021en-US
dc.sourceDiálogos sobre educación; Núm. 23 (12): Prácticas de lectura y escritura. Sujetos, materialidades, literacidades. Julio-diciembre 2021es-ES
dc.source2007-2171-
dc.titleAcademic literacy in higher education: the case of State University of Sonoraen-US
dc.titleLiteracidad académica en la educación superior: el caso de la Universidad Estatal de Sonoraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
Appears in Collections:Revista Diálogos Sobre Educación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.