Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/3382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorHuerta Wong, Juan Enrique; Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey
dc.creatorGarcía, Eduardo; Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey
dc.date2015-05-26
dc.date.accessioned2015-09-10T19:21:56Z
dc.date.accessioned2015-09-15T16:36:16Z-
dc.date.available2015-09-10T19:21:56Z
dc.date.available2015-09-15T16:36:16Z-
dc.identifierhttp://revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/1847
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12104/3382
dc.descriptionThis paper addresses questions regarding how future citizenship has been built. In order to do that, this paper analyzes the role of television and interpersonal communication networks to construct political sophistication, democracy values and disposition to participation. A path analysis and a multiple analysis of variance were performed to address those questions. Results point out that the centrality of interpersonal communication networks become important to understand how citizenship has been built. Evidence permits to be optimist regarding the future of Mexican citizenship, but a final comment points out that those mexicansface sociopolitical constraints limiting that optimism.en-US
dc.description¿Cómo se están formando los futuros ciudadanos? ¿Cuáles son sus actitudes respecto a la participación ciudadana, el interés por los asuntos públicos? ¿Qué papel juegan agentes mediadores tales como los medios de comunicación y la familia? Este trabajo reporta los hallazgos de 1382 entrevistas por encuesta, realizadas entre marzo y mayo de 2006, en niños de sexto año de primaria de Monterrey, Saltillo y Cd. Victoria, México. Los datos se analizaron mediante modelos de análisis de trayectorias y de análisis múltiple de varianza. La evidencia apunta a la centralidad de la comunicación interpersonal para que los niños construyan su interés por los asuntos públicos y su disposición a la participación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCentro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades -Universidad de Guadalajaraes-ES
dc.relationhttp://revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/1847/1626
dc.rightsCopyright (c) 2015 Comunicación y Sociedades-ES
dc.sourceComunicación y Sociedad; Núm. 10 (2008); 163-189es-ES
dc.source0188-252X
dc.subjecten-US
dc.subjectpolitical socialization; path analysis; interpersonal communication; television and education; multivariate analysis and communication studiesen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectsocialización política; análisis de trayectorias; comunicación interpersonal; televisión y educación; modelos multivariados en comunicaciónes-ES
dc.titleen-US
dc.titleLa formación de los ciudadanos: el papel de la televisión y la comunicación humana en la socialización políticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typeen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
dc.typees-ES
Appears in Collections:Revistas Científicas

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.